Ved opstart af en ny virksomhed er der nogle aspekter, hvor vi som revisorer kan være behjælpelige og sikre et godt økonomisk grundlag før, under og efter etableringen.
Ved den bedst mulige forberedelse, øges chancerne, for at opnå succes som selvstændig.
Starter du som enkeltmandsvirksomhed eller har du en eller flere partnere med og er det et helt- eller et delvist ejet selskab?
Er blot nogle af de spørgsmål, du skal tage stilling til, hvis du stifter et nyt selskab.
Fordelen ved etablering af en enkeltmandsvirksomhed er, at du kan modregne et eventuelt underskud i din personlige skat. Det er også lettere at have et personselskab fremfor andre typer af selskaber. Men det betyder også, at man kun hæfter for det man selv har skudt i selskabet, da man ikke har været afhængige af økonomisk støtte fra andre.
Hvor meget kapital kan du skyde i virksomheden? Ofte kan opstartsfasen være lang og der kan gå tid før man opnår profit. Det er noget man skal være indstillet på som selvstændig.
Der findes flere muligheder for at kunne få tilføjet kapital til sin nystartede virksomhed. Det kan f.eks. være et lån i banken, egenkapital, crowdfunding, fonde eller at man benytter sit netværk.
For at kunne opnå et lån, skal en klar plan for virksomheden kunne dokumenteres og fremlægges. Her skal udlåner kunne overbevises om, at ens forretningside rent faktisk kan være investeringen værd. Disse dokumenter vil en revisor kunne hjælpe med at udarbejde.